Jaki sklep internetowy wybrać

Jaki sklep internetowy wybrać – wady i zalety

Od czego zatem zacząć, kiedy chcesz rozpocząć sprzedaż w sklepie internetowym. Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, jak dużo produktów chcesz oferować, jak duży ruch będzie generował sklep, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze, jaki budżet masz na to przedsięwzięcie i czego oczekujemy od Twojego sklepu? Jaki sklep internetowy w 2020 roku?

Platformy Open-Source

czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento.

Takie sklepy wymagają instalacji na własnym serwerze, dzięki czemu jesteś jego właścicielem. Platformy open source mają możliwości i funkcje, które potrzebujesz, są rozwijane przez wielu programistów na całym świecie, a jednocześnie są skalowalne i umożliwiają przyszły rozwój. Pamiętaj, że wybór darmowego oprogramowania sklepu zazwyczaj wiąże się także z koniecznością zakupu płatnych wtyczek (pluginów) rozszerzających jego funkcjonalność, ale będą to często rozwiązania, których nie mają sklepy abonamentowe rozwijane przez jedną firmę.

Dla kogo platformy open-source?

  • osoby, które chcą mieć własny, niezależny sklep
  • średnio-zaawansowanych, znających podstawy e-commerce
  • planujących rozwój na rynki zagraniczne
  • przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu

Zalety platform open source

  • jesteś właścicielem sklepu, może go rozwiać i zmieniać wygląd
  • darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej, częste aktualizacje
  • dużo bezpłatnych dodatków i funkcjonalności
  • elastyczny design, bardzo dużo darmowych i płatnych motywów (szablonów)
  • bardzo duża ilość wtyczek – Google Analytics, Social Media, SEO, płatności, kurierzy, aukcyjne, porównywarki, newslettery itp.
  • dostęp do kodu źródłowego oraz możliwość jego edycji
  • duży wpływ na optymalizację sklepu i poprawność pozycjonowania SEO
  • wsparcie techniczne – grupy na Facebooku, gdzie szybko można otrzymać pomoc
  • popularność sklepów WooCommerce, PrestaShop, Magento gwarantuje łatwe znalezienie firmy lub specjalisty, który pomoże w rozwoju sklepu

Wady platform open source

  • konfiguracja i wdrożenie – trzeba zapłacić specjalistom lub jeżeli masz wiedzę, możesz zrobić to sam
  • nie zawsze integracja z ERP (systemy magazynowo-księgowe) przebiega sprawnie
  • brak automatycznych aktualizacji, wymagana administracja sklepu
  • musisz dbać o bezpieczeństwo – administracja, kopie itp.
  • dodatkowy koszt hostingu
  • samodzielne dostosowanie sklepu do obowiązków prawnych, regulaminy
  • wsparcie techniczne dostępne często na forum, grupach Facebook lub agencji interaktywnej


Platformy abonamentowe (SaaS)

czyli Shoper, Shoplo, Shopify,…

Takie sklepy nie wymagają instalacji na własnym serwerze, w zamian płacisz miesięczny abonament za sklep, ale nie jesteś jego właścicielem. Sklepy abonamentowe są o tyle ciekawe, że zawierają zwykle komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków. Systemy na platformach jako gotowe oprogramowanie sklepu internetowego nie wymagają hostingu, instalacji systemu, aktualizacji, kopii bezpieczeństwa, wtyczek, rozszerzeń do systemu, itd. W zamian musisz opłacać abonament, który w zależności od wymagań może kosztować od 50 zł za kilka produktów do 300 zł netto miesięcznie, czyli 600-3600 zł netto rocznie.

Dla Kogo platformy abonamentowe?

  • początkujących, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce
  • osoby, które nie mają budżetu na początku przedsięwzięcia
  • dla tych co chcą, aby usługodawca zajął się wszystkim, czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.

Zalety platform abonamentowych

  • prosta obsługa i intuicyjność
  • możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu testowego
  • szybka konfiguracja i wdrożenie
  • mniejszy wydatek na początku
  • hosting (serwer) zapewnia dostawca platformy
  • wsparcie techniczne i aktualizacje od dostawcy
  • aktualizacją silnika sklepowego w cenie abonamentu
  • integracja z Google Analytics, ERP, płatnościami, kurierami, porównywarkami
  • dodatki w zależności od ceny pakietu: landing page, kampanie, kupony itp.
  • dostosowanie do norm prawnych po stronie dostawcy platformy

Wady platform abonamentowych

  • nie jesteś właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go
  • jeżeli nie płacisz abonamentu, tracisz sklep
  • mała ilość szablonów i możliwości zmian graficznych sklepu
  • dodatkowe zmiany graficzne są bardzo kosztowne
  • ograniczona ilość produktów w sklepie w ramach podstawowego pakietu
  • aby mieć dostęp do ciekawych dodatków, musisz przejść na coraz droższy pakiet
  • brak posiadania kodu sklepu sprawia, że jesteś uzależniony od funkcjonalności platformy sklepu

Jaki sklep internetowy wybrać?

Pytanie, Jaki sklep internetowy wybrać cały czas pozostaje otwarte. Dlatego, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu powinieneś przeanalizować także, jaki wybrać rodzaj silnika do sklepu internetowego.

Zacznijmy więc od omówienia tzw. silników platform e-commerce. Poniżej opisujemy porównanie najpopularniejszych silników dla sklepów internetowych open source i abonamentowych, ich możliwości oraz wady i zalety. Wszystkie platformy są oczywiście tak rozbudowane i zróżnicowane, że opis wszystkich możliwości, funkcjonalności i porównanie ich jest niemożliwe. Sprawdźmy, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównajmy przybliżone koszt jego utrzymania.

Platforma Open Source

Decydując się na sklep internetowy w licencji Open Source, otrzymujesz darmowy dostęp do oprogramowania sklepu internetowego. Nie musisz ponosić comiesięcznej opłaty za dostęp do sklepu i aktualizacje. Możliwości personalizacji sklepu oraz optymalizacji są ogromne, jednak jeżeli nie masz podstawowej wiedzy o technologiach, html, php, hostingu, konieczna będzie współpraca przy wdrożeniu sklepu z firmą zewnętrzną, a każda kolejna zmiana, przebudowa i aktualizacja to dodatkowy koszt.

Najpopularniejsze silniki sklepów Open Source, czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *